FoodPro Preloader

Anmeldelser: januar 2008

RHINOS SJEL: Et nepalsk eventyr med konger og elefantdrivere, milliarder og bureaukrater, shamaner og forskere og de indiske rhinoceros av Hemanta Mishra. Lyons Press, 2008 Underteksten kan høres ut som sprøytenarkoman, men det er et sjeldent tilfelle av sannhet i merking. På bakgrunn av politisk vold i Nepal, som begynte med massakren av kongens familie i 2001 av den eldste sønnen og sluttet med den maoistiske oppstanden, oppsto denne krisen - Mishra forteller historien om å forsøke å redde den største enhårede asiatiske rhino fra utryddelsen . Konger

RHINOS SJEL:
Et nepalsk eventyr med konger og elefantdrivere, milliarder og bureaukrater, shamaner og forskere og de indiske rhinoceros
av Hemanta Mishra. Lyons Press, 2008

Underteksten kan høres ut som sprøytenarkoman, men det er et sjeldent tilfelle av sannhet i merking. På bakgrunn av politisk vold i Nepal, som begynte med massakren av kongens familie i 2001 av den eldste sønnen og sluttet med den maoistiske oppstanden, oppsto denne krisen - Mishra forteller historien om å forsøke å redde den største enhårede asiatiske rhino fra utryddelsen . Konger spilte faktisk en sentral rolle i skapningens bevaring, og drapet på den nylige konge førte til sin nå usikre fremtid. Den eksotiske Tarpan-seremonien, der den nepalske kongen må jakte og drepe en mannlig rhino og tilby dyrets blod i en bønn for fred og velstand, tar midtpunktet. Mishra, en nepalsk dyrebiolog, utdannet i Vesten, er ikke en profesjonell forfatter, men hans intelligens og viten gjør dette til en fascinerende konto som knytter sammen politikk, bevaring og spenninger mellom tradisjonene i øst og vest.

Utformingen av fremtidige ting
av Donald A. Norman. Grunnleggende bøker, 2007

En datavitenskapsmann som er forfatter av The Design of Everyday Things og mange andre artikler og bøker om design og teknologi, hevder Norman at intelligensen av såkalte smarte systemer er fundamentalt begrenset: en maskin kan ikke begynne å kjenne alle de faktorene som går inn i menneskelig beslutningsprosess. Faktisk, maskiner har blitt for smug, sier han. Fra biler til kjøleskap til skalaer, misforstått de våre intensjoner. Men selvfølgelig argumenterer han, dette betyr ikke at vi bør avvise deres hjelp. I stedet må vi finne ut en måte å "sosialisere" dem, for å se at de kjenner igjen sine begrensninger og forbedrer samspillet med mennesker. Mye av det han har å si vil være kjent for de som har lest sitt tidligere arbeid, men hvis du er ny til Norman, gir boken en hyggelig motgift mot mye gjeldende hyperbolt.

EINSTEIN'S ENIGMA ELLER SVART HOLDER I MY BUBBLE BATH
av CV Vishveshwara. Springer, 2006

Forfatteren blander fiksjon, fantasi, fysikk og filosofi for å fortelle historien om gravitationsteori, med fokus på Einsteins generelle relativitet og astrofysikken til sorte hull. Han lykkes ikke bare med å gjøre dette; han underholder leserne med herlige utgraderinger og illustrerer nøkkelbegreper med fantastiske tegneserier, noe som påstås skriblet på papirservietter. En teoretisk fysiker, Vishveshwara, fikk doktorgrad og undervist i USA før han kom tilbake til sitt hjemland India, hvor han har vært professor ved Raman Research Institute og Indian Institute of Astrophysics.

Denne artikkelen ble opprinnelig utgitt med tittelen "Beasts with Soul Machines with Brains Bubble Baths with Meaning" i298, 1, 108 (januar 2008)

Siste nytt

Yukon River Dumping mer kvikksølv takket være klimaendringerUS Energy Department undersøker oppfordringer til kull og atomkraftUS Science Envoy treffer seg for å protestere trusepolitikkerHva hvis det ikke var gravitasjon?Forskere avkaster arktisk oljeutvidelse i brev til amerikanske senatorerStartmeny - Origins of Origins IssueDen skitne siden av rent kullVitenskapspolitiske problemstillinger som er mest aktuelle