Cache og Carry: En gjennomgang av tenne

Jeg er ikke din klassiske "tidlige adopter" når det kommer til ny elektronisk trollkunst (et ord jeg bare har gjort opp som betyr en kombinasjon av gizmo og trollkarl, med en sekundær definisjon av fuglfordøyelse). Jeg er ikke engang hva en ersatz elektronikkguru referert til som en "tidlig adapter", selv om jeg noen ganger lurer på om mitt formål i livet har blitt redusert for å sikre at mine forskjellige enheter er alle koblet til riktig. Så j

Jeg er ikke din klassiske "tidlige adopter" når det kommer til ny elektronisk trollkunst (et ord jeg bare har gjort opp som betyr en kombinasjon av gizmo og trollkarl, med en sekundær definisjon av fuglfordøyelse). Jeg er ikke engang hva en ersatz elektronikkguru referert til som en "tidlig adapter", selv om jeg noen ganger lurer på om mitt formål i livet har blitt redusert for å sikre at mine forskjellige enheter er alle koblet til riktig.

Så jeg er litt overrasket over å være en langsiktig eier (siden februar!) Av en andre generasjon Amazon Kindle. E-leseren ser både futuristisk og fotgjenger, som noe Harrison Ford i Blade Runner kan lese fra og deretter bløde på.

Min søster, som reiser mye for arbeid og er glad i flybransjen fra Dan Brown og Robin Cook skoler, vedtok en første generasjons modell tidlig. Låner henne, jeg var dermed i stand til å eksperimentere da jeg hadde egen reise. Jeg tar vanligvis en haug med bøker på veien. Så jeg veide Kindle mot bøkene - seriøst, jeg satte dem på en skala - og bestemte meg raskt for å få en av dem til å få nye, tynne, lavmåle lesemaskiner på egen hånd.

Amazon selger tenne versjoner av mange nye bøker på rabatt. Men en av de første tingene jeg oppdaget er hvor mye ting du kan klappe på det som er helt gratis. Prosjekt Gutenberg, som forsøker å få alt som nå er opphavsrett på nettet, har lagt ut tusenvis av klassikere, og det er enkelt å laste dem ned på noen hjemmecomputer og deretter flytte dem til Kindle. For tre tiår siden kjøpte jeg (men likevel ikke har lest) en kopi av The Brothers Karamazov, som sitter på en hylle hjemme. Nå, med Kindle, på mindre enn fem måneder har jeg ikke allerede lest den elektroniske utgaven av The Brothers Karamazov på tre kontinenter.

(Forresten, 1958-filmversjonen av denne boken, stjerner en svært, svært dyptgående William Shatner, som senere, som kaptein Kirk, ofte ble levert en tenne-utseende enhet, som han så alltid kikket på, signerte og returnerte. i stedet for å være en e-leser, var det sannsynligvis en dyp-rom rekvisjonsgenerator som kunne autorisere kjøp av røde Starfleet skjorter, som er tøffe å holde på lager.)

Brukere kan også enkelt flytte PDF- og tekstdokumenter til enheten. Så i stedet for å skrive ut 125 sider med manuskripter og forslag som vi kan gå over i et gitt redaksjonelt møte, laster jeg bare hele PDF-filen til Kindle. På møtet er det da et snap til skyttelbussen mellom de redaksjonelle notatene og en Dan Jenkins golf roman som heter Slim and None, som dessverre også beskriver sjansene for at jeg vil lese Brothers Karamazov før du leser denne kolonnen.

Men tenne er ikke uten sine ulemper. Den enkle med hvilken man kan prøve en boks første kapittel gratis og deretter kjøpe det fullstendige arbeidet, kan føre til at den mindre forsiktige leseren avveier. Det var slik, før jeg nylig flyktet til London, likte jeg å få en Dean Koontz bestselger, kalt Relentless. Plottet var man-bites-hunden spennende: en romanforfatter får en dårlig anmeldelse, hvoretter korrekturleseren ser ut til å være opptatt av å spore opp og drepe forfatteren.

Men da (SPOILER ALERT !, selv om "spoiler" antyder at det er noe som kan bli ødelagt), kom jeg uventet ned i en bizarro-verden av god-fyr-overlevende, dårlige intellektuelle og en seksårig fysikk supergenius som heter Milo som faktisk leser Dostoyevsky, om enn en tegneserieutgave av kriminalitet og straff . Jeg ble vekslende rystet og riper på hodet mitt lenge før Milo bygger et teleporteringsapparat som ikke kan håndtere gutten, men kan håndtere 10-pounds-lettere familiehunden. Som lærer raskt hvordan man teleporterer seg uten enheten. Du vet, måten Pavlovs hunder lærte å salivere uten maten. Med sin nye kraft, føles hunden et røverkjøp. Woof.

I den klimatiske konfrontasjonen lagrer Milo dagen med saltskakere som han omdannes til lokaliserte, kortintervall-tidsendringer (av Galaxy Quest Omega 13-varianten). Den seksårige slår ut drapet på sin far, romanisten, som, med en ny sjanse, får hoppet på angriperen, anmelderens mor, leder av en gigantisk konspirasjon for å senke amerikanske kulturstandarder. (Jeg tuller ikke, det er selve plottet.) Som fører meg til den største ulempen ved Kindle: på 299 dollar, kan du egentlig ikke ha råd til å kaste det inn i Themsen.

Merk: Denne artikkelen ble opprinnelig skrevet ut med tittelen "Cache og Carry."

Hva har en ubåt, en rakett og en fotball til felles?Storms kan øke hastigheten på ozonet over USADel 8: Håndtering av Habitat DestructionEr naturgass mer klimavennlig?  Forskere kart Tusenvis av lekkasjer i Washington, DCStamcellebehandling for hjertesvikt får en Gull-Standard-prøveTviler Cloud Claims of Metallic HydrogenMenneskelig overbefolkning: Fortsatt et problem av bekymring?Batter Up: Shattering Sticks Opprett fare i MLB Ballparks